Khamis, 8 Oktober 2009

TAYAR KUBOTA


Di Malaysia terutama di negeri Kedah, jentera kecil pemutar tanah bendang atau lebih dikenali dengan nama 'kubota' lazimnya digunakan untuk memutar tanah bendang kali kedua selepas dibajak dengan traktor pembajak. Boleh dikatakan hampir kesemua pengusaha bendang memiliki jentera 'kubota' ini. Pesawah yang tidak mempunyai jentera kecil ini adakalanya meminjam dari pesawah lain yang memilikinya, menyewa atau mengupah orang lain untuk melakukan kerja-kerja berkaitan. Kebiasaannya jentera ini digunakan untuk memutar tanah dan membadai tanah bendang sebelum proses penaburan benih padi atau penanaman anak padi.

Kadang-kadang jentera kecil ini perlu dipindahkan dari satu petak sawah ke petak yang lain. Adakalanya perlu dibawa melalui jalan raya untuk sampai ke destinasi yang dituju. Masalahnya, jentera 'kubota' yang biasanya didapati di utara semenanjung ini mempunya roda besi yang direkabentuk sesuai dengan pergerakannya di dalam petak sawah. Apabila dibawa melalui jalan raya berturap tar mungkin pergerakannya kurang sesuai dan boleh sedikit sebanyak merosakkan jalan tersebut.

Saya merasakan perlu dikaji dan di rekabentuk suatu jenis pelapik getah yang mudah dipasang dan ditanggal semula untuk membaluti roda besi tersebut bagi tujuan kemudahan perjalanannya di atas jalan berturap. Sekiranya pembalut jenis ini dapat dihasilkan dan sesuai digunakan, saya percaya ini akan membuka peluang perniagaan baru kepada orang kita pula nanti. Sambutannya juga mungkin menggalakkan. Kepada sesiapa yang ingin mencubanya, diucapkan semoga berjaya.

3 ulasan:

jebatnakal berkata...

boleh saya brtnya,, jentani ni model apa ? sbb sy tgh mcri diagram kubota jentani dr jenis nie

jebatnakal berkata...

jika tuan thu dn x kbratan bleh wsapp sy di nom 0125120105,,

jebatnakal berkata...

jika tuan thu dn x kbratan bleh wsapp sy di nom 0125120105,,