Khamis, 22 Mei 2008

PEMULIHARAAN SPESIS IKAN

Aktiviti penangkapan ikan di laut dalam atau pinggir pantai kian meluas kini. Antara aktiviti yang digunakan seperti pukat, jala, memancing dan sebagainya. Aktiviti memancing juga semakin diminati ramai kini. Oleh yang demikian, beberapa spesies ikan terutama yang digemari oleh pemancing atau pasaran mestilah diberi perhatian serius oleh semua pihak terlibat untuk megelakkan kepupusan.


Untuk itu ada baiknya jika diadakan satu usaha bersama iaitu dengan melibatkan pihak berkuasa, badan korporat dan individu untuk mengatasi masalah ini. Saya mencadangkan diadakan kolam pembiakan spesies-spesies terpilih melalui sangkar-sangkar ternakan ikan di kuala sungai atau teluk-teluk terlindung, dan dilepaskan ke habitat-habitat yang bersesuaian apabila tiba masanya.

Bagi mereka yang mengusahakan perniagaan ternakan ikan sangkar juga mungkin boleh digalakkan untuk melepaskan sepasang spesies ikan ke sungai atau laut pada setiap musim. Untung berniaga pun ada, untung memelihara alam pun dapat, insyaAllah.

Tiada ulasan: