Ahad, 4 November 2007

Kelong Memancing

Ramai orang di negara kita menggemari aktiviti memancing. Sesetengahnya buat mengisi masa lapang, bersantai bersama rakan, dijadikan hobi dan mungkin bagi sesetengah yang lain sebagai punca rezeki. Terdapat pula beberapa jenis aktiviti memancing ikan seperti memancing di laut dalam, di tepi pantai/sungai, di kolam, memancing ikan air tawar dengan pelbagai teknik yang baik. Jika diperhatikan antara yang mendapat sambutan ialah memancing di tepi pantai. Lihat sahaja pertandingan memancing pun banyak diadakan di tepi pantai. Selain kosnya lebih murah, cara ini juga memudahkan pemancing untuk bersantai bersama rakan atau keluarga.
Saya mencadangkan sekiranya ada pengusaha yang berminat, bolehlah didirikan kelong (mungkin daripada konkrit) yang menganjur sekitar 100 meter atau lebih ke laut. Keadaan yang memberi kemudahan da keselesaan kepada pemancing. Ditambah lagi jarak sedemikian mungkin memberi peluang untuk menaikkan ikan-ikan bersaiz lebih besar. Tambahan pula dengan teknologi yang ada kini memungkinkan juga pembinaannya mengurangkan kekuatan ombak ke pantai terutama pada musim tengkujuh.
Mungkin juga pengusaha safari atau chalet tepi pantai lebih sesuai memperkenalkannya di tempat mereka, dan jika hendak dikenakan bayaran kepada pengguna, biarlah berpatutan kerana keseimbangan antara keuntungan dan konsep tolong-menolong amat penting dalam kejayaan ekonomi ummah.

Tiada ulasan: