Khamis, 15 November 2007

MENGUSAHAKAN FILEM BERFAEDAH

Kecanggihan teknologi media sekarang ni makin meningkat ditambah pula dengan penglibatan teknologi komputer ke dalam usaha kreatif pembikinan filem terutama bagi menambah dan merealisasikan kesan-kesan khas. Namun bagaimana pula dengan kualiti isi dan pendidikan yang terdapat dalam hasil kreatif tersebut? Apakah dapat menambah kebaikan ke dalam kualiti hidup setiap modal insan yang ada dalam negara ini?



Justeru, saya ingin berkongsi idea berkenaan perkara ini. Mungkin lebih bermanfaat sekiranya pengusaha-pengusaha filem ini dengan menggunakan kepakaran dalam teknologi yang canggih ini untuk kesan khasnya, 3D, animasi dan pelbagai lagi dapat menghasilkan filem-filem dengan isi-isi yang jelas diterangkan di dalam Quran dan Hadis - antaranya kisah alam barzakh, proses perpindahan dari alam dunia ke alam barzakh, peristiwa-peristiwa akhir zaman dan pelbagai lagi, bahkan mungkin beberapa senario yang digambarkan di Padang Mahsyar atau seumpamanya. Gambaran-gambaran tersebut beserta tujuan yang ikhlas dan benar pada jalan Allah diharapkan dapat memberikan kesan positif di dalam memandu kehidupan setiap insan untuk mencapai maksud sebenar penciptaan insan.

Di samping itu, proses penghasilan filem-filem sebegini mampu juga memberi peluang pekerjaan kepada ramai lulusan agama untuk menjadi penulis skrip, jalan cerita dan sebagainya. Mereka telah maju dalam industri nasyid, mungkin ini juga peluang mereka untuk maju di dalam industri perfileman.

Tiada ulasan: