Selasa, 13 November 2007

PENERAPAN BUDAYA MALU

Dewasa ini kita melihat pelbagai masalah berkaitan sosial berlaku di dalam masyarakat seperti pergaulan bebas, rempit, dadah, ponteng sekolah, pakaian terdedah, kurang sopan, budaya merokok. Banyak lagi dapat disenaraikan dan yang sedihnya ialah majoriti yang terlibat ialah Melayu Islam. Bukankah bangsa kita ini suatu masa dahulu merupakan bangsa yang penuh dengan tatasusila sosial, etika pergaulan dan budi pekerti? Jika disebut sahaja perihal adat sopan dan seni beradab, maka sudah tentunya masyarakat Melayulah pemiliknya. Bagaimana dengan sekarang ini?



Apa yang saya lihat selaku insan kecil yang lemah ini, bangsa kita kini rata-ratanya telah hilang sifat atau budaya merasa malu sedikit demi sedikit, dan mungkin kini kian parah. Bukankah di zaman kegemilangan adat dan tatasusila Melayu dahulu, budaya merasa malu ini cukup menebal? Sekaligus perasaan malu bertempat yang sewajarnya menghalang anak bangsa dari melakukan perkara-perkara yang dianggap dan diterima oleh masyarakat sebagai perkara yang memalukan.

Bukankah dahulunya merupakan suatu perkara yang memalukan jika seorang anak gadis bermesra dengan teruna? Bukankan dahulunya amat memalukan jika ada ahli keluarga berpakaian yang kurang sopan apatah lagi menjolok mata? Bukankah dahulu amat memalukan jika anak-anak berkelakuan kurang sopan atau tidak beradab dengan orang-orang tua? Dan bukankah juga memalukan jika melakukan sesuatu yang mengganggu ketenteraman awam? Bandingkanlah halnya dengan zaman sekarang ini. Di manakah hilangnya sifat malu itu?

Alangkah baiknya jika budaya merasa malu bertempat ini dapat dipraktik dan diserapkan semul dalam masyarakat Melayu kini. Mulakan dengan perasaan malu dalam diri sendiri, seterusnya malu di dalam keluarga jika ada ahlinya yang bertentangan nilai akhlak dan moralnya, kemudian malu dalam masyarakat setempat yang melibatkan peranan Ketua-ketua Kampung, pemimpin dan seumpamanya.

Tiada ulasan: